Att som företag annonsera och marknadsföra sig i sociala medier är något som de flesta gör, mer eller mindre. Syftet är att öka sin försäljning av varor eller tjänster. Det finns dock några fallgropar man bör passa sig för annars kan det stå företaget dyrt. Det finns också vissa taktiker att använda sig av.

Målgrupp

Genom att använda sociala medier vid marknadsföring kan man nischa in sig på en målgrupp. På så sätt kan man få en tydligare kundkrets, vilket hjälper i marknadsföringssyfte. Vill man till exempel vända sig till unga människor i allmänhet, så är Instagram ett perfekt medium att förlägga reklamen på.

Bildbanker och sociala medier

Syftet med att använda en bild är dels att fånga läsaren och dels att förstärka meddelandet. En bild får dock inte användas hur som helst och här gör många företag fel. Vill man använda gratisbilder är det viktigt att företaget kontrollerar att bilden får publiceras och användas i publika sammanhang.

Rätt utfört kan marknadsföring i sociala medier vara effektivt eftersom en bloggare, en Facebook-grupp eller en influencer redan har en viss typ av målgrupp. Det går att marknadsföra på Instagram eller på Youtube som en så kallad vloggare, på Facebook eller på Google genom Google Ads. Alla dessa medier är välbesökta och lukrativa.