Strategier inom sociala medier kan ske på olika sätt och dessa är passiva och aktiva arbetssätt. Ett passivt sätt är att exempelvis erbjuda en nyhetssida som användaren kan återkomma till vid flera tillfällen, medan ett aktivt arbetssätt betyder att framhäva olika länkar för att marknadsföra din verksamhet, exempelvis via reklam.

Välj rätt målgrupp

Det viktigaste med marknadsföring i sociala medier handlar om att välja rätt målgrupp. Det finns tusentals grupper på Facebook som är specifikt inriktade och många av dem tillåter dessutom marknadsföring. Vissa gör dock inte det så var noggrann med var du annonserar. Utöver detta kan du även marknadsföra dig på andra sociala medier.

Automatisera din kommunikation

Var noga med att aldrig använda spam när du marknadsför dig eftersom detta bara skapar problem för dig och din verksamhet. Använd smarta metoder för automatiserad kommunikation och med det menas konsekvent marknadsföring. Om du själv arbetar med ditt företag är det bra att alltid hålla igång så att ingen missar din reklam.

Du kan även planera flera inlägg i förväg så att du alltid har något att välja från. Detta är viktigt när du annonserar via Instagram då dina följare givetvis vill se nya och unika inlägg då och då. Engagera dig även med dina potentiella kunder och besvara deras frågor samt interagera med dem.